Bucher Duro

Bucher Duro er en ganske vanlig standardbil i det sveitsiske forsvaret. Konstruksjonen er relativt moderne med akslinger som reduserer krenging, permanent drift på alle hjul og mye bruk av aluminium og komposittmateriale i overbygget. Campur er fra den første typen, Duro I, som kom omkring 1995. De kan utstyres med mange forskjellige overbygg som kan byttes.
Chassis
Duro ble lagd i 3 utgaver: 4×4 kort, 4×4 lang og 6×6. Campur er av typen 4×4 lang, som er den vanligste modellen.  I hæren er kalesje for troppetransport det vanligste for denne modellen, men også et noe høyere glassfiberbygg er ganske utbrett. Bilen målte snaue 2×6 meter uten tilhengerfeste, men glassfiberkassen øker bredden på min til drøye 2.2m.
Motor
4×4-utgavene har 3.8 liters dieselmotor med turbo og intercooler som yter 150 hk. Det er krefter nok til å kjøre i over 100km/t på motorveien, forutsatt at det ikke går oppover. 6×6-modellen har noe større motor, som først og fremst gir større dreiemoment.
Drivverk
Hovedgirkassen er en 4 trinns automatgirkasse som liker å overstyres manuelt.  Sekundærgirkassen er i nærheten av bakakslingen, og sørger for krabbegir til terrengkjøring. Akslingene er av typen De-dion, som motvirker krengning. Det gjør de uten bruk av separat krengestabilisator som begrenser akslingenes bevegelsesfrihet. Bilen har permanent firehjulstrekk, med tre torsjonssensitive differensialer som motvirker hjulspinn. Differensialene og bremsene sitter på oversiden avakslingene, med stikk-/drivakslinger som går inn i hjulkassene.
Reservedekk
Bilen har reservedekket i en holder bak førerhytten, som må vippes opp for å komme til. Bilen har en manuelt drevet heis for å få dekket ut og inn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *